کد مطلب:10174 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:350

دفاع از حريم شيعه - 7
مقاله
شيعـه ي واقعي – بخش اول



همانطور كه اسلام را با مسلمانان نمـيسجند، شيعه را هم نبايد با شيعيان سنجيد.

جامعـهي ايراني رنگ و بوي شيعه ندارد و فقط نام شيعه را يدك مـيكشد. يكي از جهانگردان در خاطراتش چنين نقل مـيكند كه رفتم در ايران مسلمان ديدم و اسلام نديدم، و رفتم در غرب اسلام ديدم و مسلمان نديدم.



حضرت امام رضا عليه السلام در حديثي زيبا خصوصيات شيعيان را برمـيشمارد:



شيعتنا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و يصومون شهر رمضان و يحجون البيت الحرام و يوالون اهل البيت و يبرئون من اعدائنا، اولئك هم اهل الايمان و التقي و الامانة.



1. يقيمون الصلوة: نماز درست را. يعني نماز فصلي نيست، مربوط به ماه رمضان و مكه و مدينه نيست، نماز شيعـهي واقعي به زلف هيچ كس گره نخورده است، و نمـيگويد اول وجود دوم سجود. ان الصلوة تنهاي عن الفحشاء و المنكر در زندگـياش نمود دارد، بعد از هر نماز، كنترل زبان و چشم و گوش و قلب، و پاكي و ارتباطش با خدا بيشتر مـيشود. احساس مـيكند كه نماز او را ياري كرده تا ارتباطش را با معاصي كم كند.

در عوض، نمازي كه براي شيطان ضرري ندارد، چه فايدهاي خواهد داشت؟



روي به محراب نهادن چه سود، دل به بخارا و بتان طراز؟

ايزد ما وسوسـهي عاشقي از تو پذيرد، نه نماز[1]



نبايد در اثر فشار و وسوسـهي عشق، صحبت با معشوق را با هيچ چيز عوض كرد.



2. يؤتون الزكوة: شيعه بخيل نيست، نسبت به اموال خودش هم احساس مالكيت نمـيكند.در جامعـهي شيعي هيچ فقير و رنـجديدهاي نيست.

امام علي عليه السلام فرمودند: در زماني كه من حكومت مـيكردم، در هيچ جاي مملكت من هيچ گرسنـهاي هيچ شبي سر بر زمين نگذاشت.

اما در مملكت ما كه امروز بخور بخور است و هر كسي كلاه خود را چسبيده است.



170 سال پيش، براي حضرت آيت الله بروجردي مشكلي پيش آمد و ايشان به ناچار خانـهي پدري خود را به مبلغ 5000 تومان! فروختند و آن پول را در كنار ديگر پولها گذاشتند. سائلي از ايشان كمك خواست و آن بزرگوار هم بستـهاي برداشتند و بدون اينكه نگاه كنند آن را به فقير دادند. بعد از مدتي فقير برگشت و گفت كه اين پول 5000 تومان است و من فقط دو ريال مـيخواستـهام! حضرت آقاي بروجردي هم مـيگويند اين پول حتماً قسمت تو بوده و ما چيزي را كه دادهايم، پس نمـيگيريم.



3. يصومون شهر رمضان: روزهي صحيح مـيگيرند و در ايام ديگر با روزه قهر نمـيكنند.



4. يحجون البيت الحرام: حجي كه بر پا مـيكنند يك واقعه، تظاهرات، و هنگامـهي سياسي - اجتماعي است. سفيدي، نورانيت و يكرنگي را مـيرساند.



5. يوالون اهل البيت: محبت آنها به اهل بيت عليهم السلام فايده دارد.



امام محمد باقر عليه السلام خطاب به جابر بن عبدالله فرمودند:« شيعه شناخته نمـيشود مگر با تواضع، ذكر، نماز، نيكي به والدين، رعايت حال همسايگان، رسيدگي به مستمندان، دستگيري از فقيران، داشتن زبان صادق، مأنوس بودن با قرآن و عمل به آن و ...، اي جابر! فكر نكن هركس گفت علي را دوست دارم و به ولايت علي شهادت داد، شيعه است.»



6. يبرئون من اعدائنا: ما با كافران و مشركان، نقطـهي تعادل نداريم، و هر چه ما كوتاه بياييم، آنها بالاتر مـيروند.



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ?

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ?

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ?

وَلَاأَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ?

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ?

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ?



به نام خداوند بخشندهي مهربان

بگو هان اي كافران

من معبود شما را نمـيپرستم

و شما هم پرستندگان معبود من نيستيد

و من پرستندهي آنچه شما مـيپرستيد نيستم

و شما هم پرستندگان معبود من نيستيد

شما را دين شما، و مرا دين من[2]



در بيانيـهي اخير سران اروپا مطلب بسيار مهمي! ذكر شده، به اين مضمون: حقوق بشر در ايران با ممنوعيت همجنـسبازي در اين كشور نقض شده و ما بايد با ايرانيان مذاكره كنيم!



در فرانسه قانوني تصويب شد مبني بر ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس اين كشور، وقتي نتيجه نداد قانوني جديد ابداع كردهاند كه بر اساس آن اگر كسي در مدرسه گوشت نخورد، بايد از مدرسه اخراج شود (البته اين قانون به كساني كه گياهخوار هستند كاري ندارد، و گروه هدف باز هم مسلمانان هستند).



بايد در سفارت فرانسه در ايران بسته شود، اين چه نوع دموكراسي است؟ شيعـهي واقعي حاضر است كم بخورد، پاي برهنه باشد، بميرد اما زير بار ظلم نرود.



7. اهل الايمان: خدا را باور دارند، شك ندارند به خدا، اگر هم شك پيدا كردند دنبال جواب مـيروند تا به يقين برسند، اهل مطالعه و سؤال هستند.

شيعه نمـيبُرد، از لحظـهاي كه عقلش كار مـيكند، تا زماني كه زبانش بند بيايد دنبال خدا بوده، چون ان الحياة عقيدة و جهاد، چه با نفس و چه با دشمنان.



8. [اهل] التُقي: فاصلـهي خود را با گناه زياد مـيكنند، زمينـهي گناه را براي خودشان و بقيه فراهم نمـيكنند، به گناه نزديك نمـيشوند مگر اينكه قدرت مقابله با گناه را داشته باشند.



يكي از كارهاي ملا علي معصومي در همدان، ورود به ميكدهها بود، چون مـيدانست كه مـيتواند بر بقيه تأثير بگذارد. چنين انساني را ولو در خواب هم كه شده، نجاتش مـيدهند.



9. [اهل] الامانة: امانت در مال مردم، بيت المال، در كار و اداره و تدريس، شهر، محل، محل، مسجد، و هر چه كه دارد. اسرار و آبروي مردم را حفظ مـيكند. امانتدار ناموس مردم است، همانطور كه امانتدار ناموس خود است.

چرا به نامحرم نگاه مـيكني؟ اگر او نمـيداند ناموس كسي است، تو كه مـيداني. انسانها في نفسه حرمت دارند.

و در نهايت نسبت به حقوق الهي امانتدار خوبي است، واجبات و مستحباتش را به موقع انجام مـيدهد، و مـيداند كه وظيفـهاي بر دوشش است.







--------------------------------------------------------------------------------



[1] فرخي



[2] كافرون